Dyskopatia

dyskopatia rehabilitacja    Dyskopatia jest szerokim pojęciem, w obrębie którego znajdują się schorzenia krążka międzykręgowego kręgosłupa. Najczęściej dyskopatia stanowi pierwszy etap choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Potocznie terminem tym określa się również przepuklinę jądra miażdżystego tarczy międzykręgowej kręgosłupa. Jest to uwypuklenie jądra miażdżystego powodujące ucisk i drażnienie korzeni rdzeniowych, rdzenia kręgowego bądź też innych struktur, które znajdują się w kanale kręgowym. Mechanizm drażnienia, który objawia się dolegliwościami bólowymi jest dwojaki.

Po pierwsze ból kręgosłupa odczuwany jest ze względu na występujący ucisk mechaniczny, z drugiej strony może być również spowodowany niskim pH jądra miażdżystego, co spowodowane jest ubogą w tlen przemianą materii. Dyskopatia związana jest z bardzo charakterystycznymi objawami klinicznymi. Dla potwierdzenia występowania tego typu zmian w obrębie kręgosłupa wykonuje się badanie: RTG kręgosłupa w projekcji przednio-tylnej oraz bocznej, a także rezonans magnetyczny i tomografię komputerową kręgosłupa.

dyskopatia leczenie   Objawy, które sugerują, że mamy do czynienia z dyskopatią to między innymi ból w zajętym odcinku kręgosłupa, który może również promieniować wzdłuż dróg nerwowych, co nosi miano rwy kulszowej. Ponadto pojawiać się mogą zaburzenia czucia powierzchownego, które odczuwane są jako drętwienie, mrowienie. Lokalizują się w obszarze unerwienia przez uciśnięty nerw rdzeniowy. Może występować niedowład, osłabienie bądź całkowite porażenie mięśni czyli zniesienie ich siły. Gdy stan taki utrzymuje się przez dłuższy czas, dochodzi do zaniku mięśni, co jest widoczne na przykład w postaci zmniejszenia się obwodu uda, goleni i innych miejsc objętych porażeniem. Jeśli dochodzi od ucisku na nerw rdzeniowy wychodzący pomiędzy czwartym i piątym kręgiem lędźwiowym, pojawia się osłabienie odruchów ścięgnistych – kolanowego. Osłabienie odruchów ze ścięgna Achillesa występuje w przypadku ucisku na nerw rdzeniowy wychodzący pomiędzy kręgami krzyżowym pierwszym i drugim.

Mogą występować także objawy rozciągowe. Jest to nasilenie dolegliwości bólowych przez naciągnięcie uciśniętych nerwów. Zalicza się tutaj objaw Lasegue’a oraz objaw Mackiewicza. Leczenie kręgosłupa, który został dotknięty dyskopatią w 90% przypadków nie wymaga interwencji chirurgicznej. Najczęściej odpowiednia rehabilitacja jest w stanie w znacznym stopniu uśmierzyć dolegliwości bólowe i inne objawy towarzyszące oraz zahamować postępujące zmiany zwyrodnieniowe. Część pacjentów doznaje samoistnego ustąpienia zmian. U większości jednak dochodzi do kolejnych incydentów, które wymagają leczenia zachowawczego.

dyskopatia rehabilitacja warszawa    Dużą rolę na tym etapie odgrywa odpowiednia rehabilitacja. Interwencja chirurgiczna staje się koniecznością w przypadku, gdy leczenie zachowawcze nie przynosi pożądanych efektów bądź, gdy dyskopatia spowodowana jest schorzeniami lub zaburzeniami nie kwalifikującymi się do leczenia zachowawczego. Jest to jednak mniej niż 5% przypadków. Odpowiednia rehabilitacja i leczenie, jest w stanie uśmierzyć ból kręgosłupa i pozwala zapobiegać postępującym zmianom zwyrodnieniowym.