Rwa kulszowa

Z wiekiem kręgosłup zużywa się i postępują procesy zwyrodnieniowe co jest zjawiskiem całkowicie naturalnym. Najczęściej po 30-stym roku życia może dochodzić do pojawienia się rwy kulszowej, potocznie nazywanej bólem korzonków. Ten dotkliwy ból kręgosłupa, który umiejscawia się w dolnym jego odcinku, paraliżuje całe ciało. Jest to wynik słabej kondycji kręgosłupa i wymaga fachowego leczenia, nie tylko po to by uśmierzyć ból, ale również zapobiec postępującym zmianom w obrębie kręgosłupa. Najczęściej ból obejmuje okolice lędźwi, jednakże nie brakuje przypadków, kiedy to pacjenci zgłaszają dolegliwości bólowe w okolicach ud oraz barków.

rwa kulszowa rehabilitacja    Rwę kulszową powoduje mechaniczny ucisk uszkodzonej tarczy międzykręgowej powszechnie określanej jako dysk, na korzenie nerwowe znajdujące się w jej sąsiedztwie. Podłoże, które może być związane z występowaniem rwy kulszowej to między innymi zmiany zwyrodnieniowe oraz różnego rodzaju urazy. W wyniku tego typu zmian dochodzi do wybrzuszenia się włóknistego pierścienia bądź wypadnięcia jądra miażdżystego z kręgu, które to uciskając na okoliczne nerwy powodują ból. Z miejsca, w którym następuje ucisk promieniuje on do rąk lub nóg. Najczęściej to właśnie odcinek lędźwiowy ulega zmianom zwyrodnieniowym lub urazom, stąd ból może promieniować do pośladków, a nawet schodzić do łydki i stopy. Inną przyczyną jest zbyt intensywny wysiłek fizyczny.

Rwa kulszowa najczęściej atakuje osoby, które na co dzień prowadzą siedzący tryb życia i nagle zaczynają intensywnie forsować swoje ciało. Nieprzyzwyczajone mięśnie brzucha i kręgosłupa nie są w stanie zapewnić odpowiedniego podtrzymania i dochodzi do wybrzuszania się krążków międzykręgowych. Podobnie rzecz ma się w przypadku na przykład nieprawidłowego dźwigania ciężarów. Niejednokrotnie z atakami bolesnej rwy kulszowej zmagają się osoby, których dieta jest zbyt uboga względem wapnia, witamin i składników mineralnych. Dolegliwość ta pojawia się i wykazuje charakter nawracający, gdy dochodzi do gwałtownego oziębienia ciała, gdy organizm dręczą stany zapalne oraz niektóre z chorób zakaźnych.

rwa kulszowa leczenie warszawa    Pojawiający się nagle silny atak korzonków, objawia się nie tylko dolegliwościami bólowymi. Może dochodzić do zaburzeń czucia, takich jak drętwienie, mrowienie oraz miejscowa przeczulica, a także pojawiają niekiedy problemy z oddawaniem moczu oraz stolca. W miejscu, w którym znajdują się uszkodzone nerwy może dochodzić do porażenia. Występuje w takim wypadku niedowład. Dolegliwości bólowe nasilają się przy takich czynnościach, jak kichanie, śmiech, kaszel i inne, które powodują zwiększenie ciśnienia płynu mózgowo-rdzeniowego i ucisk na korzenie nerwowe. Na ten typ schorzenia, aby uśmierzyć ból najlepiej sprawdza się przyjęcie dowolnej pozycji, która w odczuciu chorego przynosi ulgę. Ponadto stosuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Ulgę może przynieść również chłodzenie. Istotne jest to, aby nie bagatelizować ostrych ataków bólowych i i udać sie do specjalisty w celu diagnostyki i leczenia przyczyn rwy kulszowej.